چگونه یک روتین مراقبت از صورت مناسب داشته باشیم؟

روتین مراقبت از صورت برای سلامت پوست مهم است. وارد شدن به یک روال خوب راهی عالی برای اطمینان از اینکه صورت شما توجه و مراقبتی را که شایسته آن است به خود جلب می کند. وهیچ قدمی را در این مسیر از دست نمی دهید. توسعه روتین روزانه، هفتگی و ماهانه شما با فهمیدن نوع پوست و نیازهای روتین مراقبت از صورت شما شروع می شود.

تعیین نیازهای روتین مراقبت از صورت

در ادامه ۵ مورد از اقدامات مورد نیاز برای داشتن یک روتین پوستی مناسب برای صورت را یادآور می شویم.

۱. نوع پوست خود را مشخص کنید.

نوع پوست خود را مشخص کنید چهار نوع پوست معمولی، چرب، خشک و مختلط هستند. هر کدام از این انواع پوست نیازهای متفاوتی برای روتین مراقبت از صورت دارند و استفاده از محصولات فرموله شده برای نوع شما سلامت پوست شما را بهبود می بخشد.
پوست معمولی ممکن است در ناحیه T (ناحیه ای که چانه، بینی و پیشانی شما را در تابستان می پوشاند) کمی چرب شود اما واقعاً خشک و زبر نمی شود.
پوست چرب با تولید چربی و منافذ بزرگ در سراسر صورت شما مشخص می شود.
پوست خشک اغلب به دلیل کمبود رطوبت احساس سفت و زبری می کند، در زمستان پوسته پوسته می شود، بعد از شنا یا دوش گرفتن احساس خارش می کند و با منافذ ریز همراه است.
پوست مختلط شبیه پوست معمولی است زیرا مقداری چربی تولید خواهد شد، اما منافذ بزرگی در ناحیه T نیز خواهید داشت.

۲. پوست معمولی

اگر پوست معمولی دارید نیازهای خود را درک کنید. افرادی که پوست معمولی دارند راحت ترین زمان را برای روتین مراقبت از صورت خود دارند. نکته اصلی که باید به خاطر بسپارید این است که از تونرهای حاوی الکل خودداری کنید که می تواند پوست شما را خشک کند. موادی که باید اجتناب شود عبارتند از:
ایزوپروپیل الکل
الکل دناتوره شده
اتانول
الکل اس دی 40

۳. پوست چرب

نحوه درمان پوست چرب را بدانید. چالش بزرگ پوست چرب، چربی بیش از حد است. بسیاری از مردم اغلب از محصولاتی استفاده می کنند که چربی پوست را از بین می برد، اما این باعث می شود صورت شما خشک شود و منجر به تولید چربی بیشتر شود. در عوض، مرطوب کننده سبک چیزی است که به دنبال آن هستید:
حداقل دو بار در روز صورت خود را با یک پاک کننده محلول یا ژل بشویید
از یک تونر بدون الکل که حاوی سدیم PCA است استفاده کنید
از یک مرطوب کننده بدون روغن که حاوی گلیسیرین است استفاده کنید
به سراغ کرم ضد آفتاب مبتنی بر روی بروید
وقتی صحبت از سرم می شود، سرم AHA، BHA یا رتینول را امتحان کنید که ظاهر منافذ را کاهش می دهد.

۴. پوست مختلط

مراقبت از پوست مختلط را یاد بگیرید. روتین مراقبت از صورت مختلط می تواند مشکل ساز باشد زیرا برخی از نواحی خشک و برخی دیگر چرب خواهند بود. در اصل، از همان محصولات مراقبت از صورت استفاده کنید که اگر پوست چرب داشتید، به استثنای مرطوب کننده. به جای یک مرطوب کننده بدون روغن، یک مرطوب کننده سبک را انتخاب کنید.

بیشتر:  معرفی شغل نماشویی ساختمان

۵. پوست خشک

نیازهای پوست خشک را درک کنید. پوست خشک به محصولات بسیار حساس است، بنابراین مهم است که از محصولات مناسب استفاده کنید. نکته کلیدی در مورد پوست خشک این است که از هر چیزی که می تواند صورت شما را بیشتر خشک کند اجتناب کنید و از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت را به پوست شما بازگرداند:
از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که کف نمی کند
از تمام محصولات مخصوصا تونرهای حاوی الکل خودداری کنید
از یک مرطوب کننده آبرسان با قوام غلیظ تر استفاده کنید که حاوی روغن بادام شیرین، جوجوبا، گل مغربی یا روغن گل گاوزبان باشد.
سرم آنتی اکسیدانی حاوی ویتامین های A، C و E را امتحان کنید

شروع روتین مراقبت از صورت

پس از مشخص شدن نوع پوست باید تمرکزتان روی داشتن یک روتین مراقبت از صورت متناسب با نوع پوست شما باشد. در ادامه ۵ نکته اصلی برای انجام یک روتین مراقبت از پوست را بررسی میکنیم.

۱. شروع پاکسازی پوست هر روز صبح

هر روز صبح را با پاکسازی پوست خود شروع کنید. صورت خود را با آب گرم خیس کنید. یک پاک کننده به اندازه یک سکه را روی انگشتان خود بمالید و پاک کننده را روی صورت خود بمالید. به مدت 30 ثانیه با حرکات دایره ای مالش دهید. از دستان خود برای شستشوی پاک کننده از روی صورت خود استفاده کنید. پوست خود را با یک حوله جاذب خشک کنید.

از آب ولرم به جای گرم استفاده کنید، زیرا آب داغ می تواند منجر به از بین رفتن روغن های طبیعی روی پوست شما شود.
هنگامی که پوست خود را خشک می کنید، آن را مالش ندهید، زیرا ممکن است باعث آسیب و تحریک شود.

۲. استفاده از تونر پس از شستشوی صورت در زمان صبح

صبح بعد از شستن صورت خود تونر بزنید. هنگامی که صورتتان تمیز و خشک شد، یک تکه پنبه یا پد را با تونر آغشته کنید و به آرامی روی گردن و صورت خود بمالید. تونر پاک کننده اضافی، کثیفی و ناخالصی های باقی مانده را از بین می برد، ظاهر منافذ را کاهش می دهد و صورت شما را برای جذب مرطوب کننده آماده می کند.

۳. استفاده از مرطوب کننده

بعد از تونینگ مرطوب کنید. کرم مرطوب کننده صورت شما را در طول روز هیدراته نگه می دارد و از خشکی و تحریک محافظت می کند. یک مرطوب کننده به اندازه نیکل را به انگشتان خود بزنید و به آرامی با حرکات دایره ای به صورت خود بمالید. قبل از ادامه دادن به روال خود، چند دقیقه به مرطوب کننده فرصت دهید تا خیس بخورد.
استفاده از مرطوب کننده با SPF 30 با طیف وسیع را برای محافظت بیشتر در برابر اشعه های مضر UV در نظر بگیرید.
اطمینان حاصل کنید که پس از شستن صورت خود همچنان از مرطوب کننده استفاده می کنید، حتی اگر تونر را حذف کنید.

۴. استفاده از ضد آفتاب

هر روز صبح  کرم ضد آفتاب  بزنید. استفاده روزانه از ضد آفتاب بهترین راه برای روتین مراقبت از صورت شما در برابر ایجاد چین و چروک، کک و مک، ملانوم (نوعی سرطان پوست) و سایر آسیب هایی است که نور خورشید می تواند ایجاد کند. یک کرم ضد آفتاب به اندازه انگور را روی انگشتان خود بمالید و به آرامی به صورت، گردن و گوش خود بمالید.
هر روز از سال، حتی اگر اواسط زمستان باشد، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش در زمستان به همان اندازه که در تابستان مضر است.
فقط به این دلیل که از مرطوب کننده ای با SPF استفاده می کنید، ضد آفتاب را نادیده نگیرید.

بیشتر:  آموزش طراحی سایت ارزان در سال 1401 – آکادمی پارس اینفوتک

۵. شستشوی مجدد قبل خواب

قبل از خواب دوباره صورت خود را بشویید و مرطوب کنید. شستن صورت دو بار در روز پوست شما را از آلودگی، چربی، آلاینده ها و سایر ناخالصی ها پاک می کند. قبل از اینکه شب به رختخواب بروید، صورت خود را خیس کنید، صورت خود را با پاک کننده ماساژ دهید، بشویید و خشک کنید. وقتی صورتتان هنوز کمی مرطوب است، از مرطوب کننده استفاده کنید.
اگر پوست چرب دارید یا آرایش می کنید، شستن صورت قبل از خواب بسیار مهم است. هرگز با آرایش نخوابید.

۶. استفاده از سرم

برای رفع لکه ها قبل از خواب از سرم استفاده کنید. بیشتر سرم ها برای استفاده در شب طراحی شده اند و هدف معمولاً کاهش ظاهر خطوط، چین و چروک، و لکه ها است. مقداری از سرم را به اندازه یک نخود روی کف دست بمالید و با یک انگشت آن را روی نقاط و خطوط بمالید.
سرم های آنتی اکسیدان برای مرطوب کردن و تغذیه پوست شما ایده آل هستند.
سرم های رتینول برای کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک مفید هستند.
سرم های AHA و BHA اغلب برای روشن کردن پوست و کاهش ظاهر منافذ استفاده می شوند

۷. لایه برداری کنید

یک یا دو بار در هفته لایه برداری کنید. لایه برداری پوست مرده و همچنین آلودگی، چربی و سایر ناخالصی ها را از بین می برد. مقداری از لایه بردار را به انگشتان خود بمالید و به آرامی به مدت 30 ثانیه روی پوست خود بمالید. صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.
همچنین اگر نمی خواهید از اسکراب لایه بردار استفاده کنید، لایه برداری های شیمیایی نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید.
بیش از دو یا سه بار در هفته لایه برداری نکنید، زیرا این کار می تواند به پوست شما آسیب برساند و آن را تحریک کند.

۸. آزمایش ماهیانه

هر ماه یک خودآزمایی انجام دهید. معاینه منظم پوست ایده خوبی است زیرا می تواند به شما در تشخیص مشکلات احتمالی مانند ملانوما کمک کند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید. مواردی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:
خال های جدید
خال های برجسته
خال ها به رنگ تیره تر تبدیل می شوند
تغییر اندازه خال ها
زخم های باز
رشد صورتی با لبه های برجسته و مرکز پایین تر
تکه های قرمز برجسته
لکه های پوست قرمز پوسته پوسته
برآمدگی های کوچک
مناطق زرد صاف

بیشتر:  مقاله ای برای اقلیم آب و هوای کرج

ایجاد عادات خوب

۱. داشتن برنامه مشخص روتین مراقبت از صورت

یک برنامه برای روتین مراقبت از صورت ایجاد کنید. یک روال صحیح مراقبت از صورت شامل کارهای روزانه، هفتگی و ماهانه است. ایجاد یک برنامه زمانی می تواند به شما کمک کند تا این وظایف را پیگیری کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز مهمی را از دست نمی دهید. در اینجا چند بخش مهم از روتین وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:
صبح و شب : پاکسازی پوست و مرطوب کردن
روزانه: تونر، کرم ضد آفتاب بزنید و در صورت لزوم از سرم استفاده کنید
هفتگی: حداقل یک بار در هفته و احتمالاً دو بار لایه برداری کنید
ماهانه: یک خودآزمایی برای بررسی تغییرات و مناطق مشکل دار انجام دهید

۲. زمان مشخص روزانه جهت روتین مراقبت از صورت

زمان خاصی را به روتین مراقبت از صورت اختصاص دهید. داشتن یک روال خوب به معنای ایجاد عادت های خوب است. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که هر روز در زمان مشخصی برای رفع نیازهای مراقبت از پوست خود اختصاص دهید. به این ترتیب، شما هر روز همان کار را در زمان مشخصی انجام می دهید و در نهایت به طبیعت دوم تبدیل می شود.
به عنوان مثال، اگر ساعت 9 صبح کار یا مدرسه را شروع می کنید، هر روز ساعت 7 صبح زنگ ساعت را تنظیم کنید تا به خود یادآوری کنید که صورت خود را بشویید، رنگ آمیزی و مرطوب کنید.
به همین ترتیب، اگر حدود ساعت 11 شب به رختخواب بروید. هر شب یک یادآوری برای شستن و مرطوب کردن صورت خود قبل از خواب تنظیم کنید.

۳. درصورت نیاز اصلاح روند

روال خود را اصلاح کنید تا تغییرات در پوست شما برطرف شود. پوست شما با گذشت زمان تغییر می کند و با این اتفاق ممکن است مجبور شوید محصولاتی را که استفاده می کنید تغییر دهید. به طور مشابه، اگر متوجه شدید که پوست شما نسبت به یک محصول خاص واکنش بدی نشان می‌دهد یا در برنامه‌ی روزمره خود قرار می‌گیرد، از محصول دیگری استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر پوست شما با افزایش سن شروع به خشک‌تر شدن می‌کند، ممکن است لازم باشد به مرطوب‌کننده‌های مرطوب‌تر روی بیاورید.

سخن آخر

باتوجه به مطالبی که گفته شد ، در کنار همه آنچه باید در مورد نوع پوست خود بدانید و اینکه چه اصول و برنامه هایی برای یک روتین مراقبت از صورت درنظر داشته باشید. استفاده از محصولات باکیفیت و استاندارد هم مسلما در روند یک روتین مراقبت از صورت بسیار تاثیرگذار است. شما با مراجعه به سایت کمند بیوتی میتوانید بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی را در رابطه با پوست صورت تهیه کنید، از جمله این محصولات ؛ انواع ماسک صورت ، سرم آبرسان صورت ، انواع کرم ها و اسکراپ صورت و …

مطلب پیشنهادی

به چه نکاتی در سفارش پروتز پا و پای مصنوعی باید توجه کرد؟

پروتز پا می تواند به افرادی که دچار عارضه قطع پا هستند کمک کند تا …