همه چیز در مورد بیمه عمر تأمین اجتماعی:

بیمه عمر تامین اجتماعی، نوعی بیمه‌نامه است که هزینه‌های درمانی را تا سقف مشخصی برای بیمه‌شدگان خود پوشش می‌دهد. بیمه‌شدگان باید تا ۳۰ سال، حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند تا بتوانند از مزایا و خدمات این سازمان بهره ببرند. بیمه عمرتأمین اجتماعی هم به صورت اجباری و هم به صورت اختیاری است.  شما می توانید برای اطلاع از شرایط و ضوابط هر نوع بیمه، اختیاری یا اجباری، به وبسایت تخصصی توکو مراجعه نمایید.

سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از همه کارکنان و مزد بگیران است. بیمه عمر تامین اجتماعی نیز برای تمام شاغلان اجباری می‌باشد. هر شخصی در هر شغلی که مشغول به کار است، می‌تواند از مزایای این بیمه‌نامه بهره‌مند شود.

بیمه تأمین اجتماعی برای همه ی مشاغل اجباری است.

تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی:

این دو با هم تفاوت‌هایی دارند که به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

بیمه عمر تامین اجتماعی ماهیت درمانی دارد؛ اما ماهیت اصلی بیمه زندگی سرمایه‌گذاری است.

مبلغ‌های پرداختی در تامین اجتماعی قابل بازگشت نیستند؛ اما در بیمه عمرتأمین اجتماعی، بیمه‌گزار در هر سال از قرارداد باشد، می‌تواند کل مبلغ با سود را دریافت کند.

در بیمه آتیه، مبلغ حق بیمه ابتدای قرارداد، توسط بیمه‌گزار مطابق شرایط مالی خودش تعیین می‌شود و خود بیمه‌گزار می‌تواند آن را مشخص کند؛ اما مبلغ پرداختی ماهیانه تامین اجتماعی از طرف سازمان مشخص خواهد شد و همه باید پرداخت کنند.

تمامی پرداختی بیمه آتیه توسط خود فرد انجام می‌شود؛ اما درصدی از حق بیمه تامین اجتماعی را کارفرما پرداخت می‌کند.

بیمه عمر تامین اجتماعی چیست؟

بر اساس قرارداد کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و شرکت بیمه ایران، تمامی افراد عضو این کانون می‌توانند از بیمه آتیه تامین اجتماعی استفاده کنند. حق بیمه پرداختی ۳۶ هزار تومان است که ۲۴ هزار تومان آن را سازمان و ۱۲ هزار تومان آن را خود بیمه‌گزار باید پرداخت کند.

بیشتر:  زندگی در شهر مینیاتوری!

مشمولین این بیمه‌نامه شامل مستمری‌بگیران بازنشسته و همسر و افراد تحت تکفل هستند که در صورت فوت فرد بازنشسته، به بازماندگان او مبلغ سه میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

چرا بیمه عمر تامین اجتماعی؟

همانطور که در قسمت قبل بیان شد، تفاوتی بین بیمه عمر تامین اجتماعی با دیگر بیمه‌های عمر وجود ندارد. در حقیقت نوعی کمک هزینه و سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان است تا هم خود آن‌ها و هم افراد تحت تکفلشان بتوانند استفاده کنند. مسئله اصلی اینجاست که این مستمری همیشه جوابگوی هزینه‌های فرد نیست. بیمه تکمیلی هم که داشته باشد، فقط هزینه‌های درمانی او را پوشش می‌دهد. چیزی به او پرداخت نمی‌شود. در صورت داشتن بیمه عمر، مزایای آن به فرد بازنشسته تعلق خواهد گرفت.

برخی از مزایای بیمه‌نامه زندگی این سازمان، شامل موارد زیر است:

این بیمه از اول آذر ۹۳ اجرایی شده و افرادی که بیمه تکمیلی دارند، می‌توانند بیمه عمر را هم خریداری کنند. غرامت بیمه زندگی این سازمان در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶ میلیون تومان است.

بیمه عمر امکان بازخرید را دارد؛ یعنی بیمه‌گزار می‌تواند در هر زمانی که خواست، اصل سرمایه به همراه سود را دریافت کند.

از آنجا که برای دریافت بیمه‌نامه آتیه سازمان تامین اجتماعی، فرد باید از قبل خود بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد، از این رو به صورت همزمان می‌تواند هم از خدمات درمانی و هم از مزایای بیمه عمر استفاده کند.

بیمه عمر معاف از مالیات است و بیمه‌گزار می‌تواند بدون ضامن وام بگیرد.

بیشتر:  معرفی ست های لباس مردانه مخصوص افراد مینیمال

انواع بیمه تامین اجتماعی شامل چیست؟

این بیمه سازمان تامین اجتماعی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم:

بیمه خویش فرما

اختیاری

بیمه کارفرمایان

اجباری

بیمه بیکاری

مزایای بیمه تامین اجتماعی را بدانید.

بیمه تامین اجتماعی دارای مزایایی برای افراد بهره‌مند از این بیمه است:

حقوق بازنشستگی

استفاده از این بیمه برای زمان از کار افتادگی

استفاده از این بیمه برای هزینه‌های درمانی

بهره از این بیمه برای هزینه‌های کفن و دفن

خدمات و تعهدات کوتاه مدت بیمه عمر تامین اجتماعی کدام اند؟

بیمه تامین اجتماعی پوشش های زیر را به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد:

حمایت‌های درمانی در موارد بیماری، بارداری، حوادث و…،

غرامت دستمزد ایام بیماری

غرامت دستمزد ایام بارداری

هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه

پروتز و آرتروز (تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی )

غرامت نقص عضو مقطوع

کمک هزینه ازدواج

هزینه کفن و دفن

مقرری بیمه بیکاری

خدمات و تعهدات بلند مدت بیمه تامین اجتماعی:

این بیمه‌نامه سازمان تامین اجتماعی، خدمات بلندمدت تری را نیز به بیمه‌شدگان به شرح زیر ارائه می‌دهد:

مستمری بازنشستگی

از کارافتادگی کلی

مستمری از کارافتادگی جزیی

مستمری بازماندگان

بیمه عمر تأمین اجتماعی برای اتباع خارجی چه شرایطی دارد؟

بر اساس مواد ۱۲۰ تا ۱۲۹ قانون کار و ماده ۵ قانون تأمین اجتماعی، تمامی اتباع خارجی فعال در ایران که دارای مجوز اشتغال از سازمان وزارت راه، کار و رفاه اجتماعی یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هستند، می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته و همچنین توسط کارفرما بیمه شوند. البته اگر فرد خارجی در کشور خود بیمه‌ شده باشد و در ایران کار کند، سازمان تأمین اجتماعی مکلف نیست تا فرد را بیمه اجباری کند.

بیشتر:  اقدام شجاعانه مرد جوان برای نجات یک پرنده از میان کوسه‌ها

مزایای بیمه عمر به فرد بازنشسته تعلق میگیرد.

همچنین اینکه بر اساس کنوانسیون مقابله نامه شماره ۱۹ در سازمان بین‌المللی کار، هر فرد خارجی فعال در کشور، باید ۳% از حقوق خود را بابت حوادث ناشی از کار پرداخت کند. اگر کشور فرد جزو این کنوانسیون نباشد، فرد نیازی به پرداخت ۳% نخواهد داشت. علاوه بر این، تبعه خارجی با شروع کار خود، می‌تواند مسئول بیمه حرف و مشاغل آزاد شده و تحت پوشش با نرخ‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد قرار بگیرد. نرخ ۱۲ درصد برای بازنشستگی، نرخ ۱۴ درصد برای بازنشستگی و فوت و نرخ ۱۸ درصد برای بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است. البته اتباع خارجی برای تحت پوشش قرار گرفتن باید حق سرانه پرداخت کنند که در سال ۱۴۰۰ برای هر فرد خارجی، ۱۳۱۵۰۰ تومان است.

همچنین اتباع خارجی می‌توانند به صورت اختیاری خود را بیمه کنند. همچنین زنان خانه‌دار اتباع خارجی دارای مجوز اقامت هم می‌توانند خود تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار تأمین اجتماعی قرار دهند. از نظر تعهدات، تمامی موارد همانند تعهدات بیمه به یک فرد ایرانی است؛ اما بیمه بیکاری برای اتباع خارجی وجود ندارد. مهم‌ترین مساله بازنشستگی است که اتباع خارجی می‌توانند از مزایای بازنشستگی همانند یک فرد ایرانی استفاده کنند.

در صورت فوت شدن فرد مبلغی به بازمانده ها میرسد

کلام اخر:

بیمه عمر تأمین اجتماعی از این جهت پیشنهاد می‌شود که در بازه‌های زمانی بلند مدت،‌ اندوخته‌ی دریافتی نسبت به مجموع حق بیمه‌های پرداختی،‌ مبلغ قابل توجهی است.  ضمن اینکه بیمه‌گذار می‌تواند سالیانه تا ۲۵ درصد مبلغ تورم را بر حق بیمه پرداختی خود اضافه کند.

مطلب پیشنهادی

به چه نکاتی در سفارش پروتز پا و پای مصنوعی باید توجه کرد؟

پروتز پا می تواند به افرادی که دچار عارضه قطع پا هستند کمک کند تا …