زندگی نامه جان استوارت میل فیلسوف انگلیسی

جان استوارت میل, بیوگرافی جان استوارت میل,کتاب های جان استوارت میل

جان استوارت میل اندیشمند بریتانیایی سدهٔ نوزده

جان استوارت میل کیست؟ + زندگی نامه و آثار

جان استوارت میل فیلسوف بریتانیایی بود که در سده ی نوزدهم میلادی زندگی می کرد و علاوه بر نویسندگی در زمینه های منطق،‌ شناخت شناسی،‌ اخلاق و اقتصاد در زمینه سیاسیت نیز تلاش می کرد. او هرگز به مدرسه نرفته بود چرا که پدرش قصد داشت او را با شیوه های تربیتی خاص خودش پرورش دهد بدین ترتیب او از کودکی به یادگیری این علوم زیر نظر پدرش جیمز میل مشغول بود. در ادامه سمت شناخت کامل این دانشمند انگلستانی همراه ما باشید.

چکیده زندگی‌نامه جان استوارت میل

نام کامل: جان استوار میل

زاده: ۲۰ مه ۱۸۰۶ در لندن (بریتانیا )

رحلت: ۸ مه ۱۸۷۳ در فرانسه

پیشه: فیلسوف، اقتصاد دان، سیاست مدار

مکتب: لیبرالیسم، منفعت گرایی و تجربه گرایی

زندگی نامه جان استوارت میل

جان استوارت میل زاده سال ۱۸۰۶ میلادی می باشد که در خانواده ای میانه از لحاظ اقتصادی به دنیا آمده می باشد. پدرش جمیز میل ملیت اسکاتلندی داشت و از سه سالگی آموزش زبان لاتین به فرزندش را ابتدا کرد. اولین کتابی که جان استوارت به زبان لاتین خواند، کتاب افسانه های ازوپ بود و پیش از ده سالگی شش محاوره از محاورات افلاطون را خوانده بود تا برای یادگیری منطق آماده شود. تا دوازده سالگی جان استوارت آثار کلاسیک یونان و ریطوریقا از ارسطو را خوانده بود و جبر، هندسه و حساب دیفرانسیل نیز آموخته بود. یادگیری منطق هم از ۱۲ سالگی ابتدا کرد و رساله های لاتینی درباره منطق اسکولاسیک خواند و در کتاب زندگی‌نامه خود بر اهمیت این بخش از آموزشش تاکید بسیاری کرده بود.

یک سال بعد در ۱۳ سالگی اقتصاد را یاد گرفته بود و در این راه کتاب های آدام اسمیت و اثاری از دیوید ریکاردو به یاری آن امدند و با خلاصه نویسی آنها اثری به نام اصول اولیه اقتصاد سیاسی منتشر کرد و در سال ۱۸۲۰ به فرانسه رفت و یادگیری زبان آنجا و شیمی و ریاضی پرداخت.

برگشت جان استوارت میل از فرانسه

او پس از یک سال، از فرانسه برگشت و تحقیقی درباره انقلاب فرانسه انجام داد و به مطالعه قانون رومی پرداخت. یک سال بعد جان میل به کمک دوستان جوانش انجمنی تشکیل دادند که هر دو هفته جلساتی برگذار می کردند و مذاکره و بررسی های مختلفی درباره موضوعات مختلف انجام می دادند. نقطه مشترک تمامی این مذاکره ها معیار آنها یعنی اخلاق و سیاست اصل منفعت (منفعت گرایی) بود.

اشتغال و ابتدا به کار جان استوارت میل

او پس از مدتی در سال ۱۸۲۳ داخل کمپانی هند شرقی شد و از همان موعد ها بود که روزنامه نگاری را نیز ابتدا کرد. در سال ۱۸۲۴ او در نشریه ای که جرمی بنتام راه اندازی کرده بود (نشریه وست مینستر ریویو) به مقاله نویسی می پرداخت و سال ۱۸۲۵ روزگار ابتدا سخنرانی های عمومی او بود. مذاکره و جنگ های جان میل با دیگران سبب ایجاد یک انجمن مذاکره و جنگ شد که تقریبا پایان وقت او را پر کرد.

ازدواج و همسر جان استوارت میل

دوستی جان میل با همسرش در سال ۱۸۳۰ اتفاق افتاد. او در آن روزگار با هریت تیلور که دو سال از جان بزرگتر بود آشنا شد و عاشقش شد و سال های بسیاری بدون داشتن ارتباطات خیلی نزدیک گذراندند و در نهایت در سال ۱۸۵۱ (دو سال بعد از مرگ همسر هریت تیلور در ۱۸۴۹) با یکدگیر ازدواج کردند. هریت یک روشنفکر چپ رادیکال بود که در افکار و آثار جان استوارت تاثیرات بسیاری داشته می باشد به طوری که از همسر جان میل به عنوان دومین شخص تاثیرگذار در زندگی اش یاد می شود.

دومین سفر به فرانسه جان استوارت میل

در سال ۱۸۳۰ جان دوباره به فرانسه برگشت و در آنجا با انقلابی های انقلاب دوم فرانسه آشنا شد. همچنین آگوست کنت و سن سیمون از جمله اجتماع شناس های فرانسوی بودند که در این سفر به مطالعه جمله هایشان پرداخت. این ایام همان زمانی بود که او تصمیم گرفت پنج رساله با نام «رساله هایی در باب برخی مسائل حل و فصل نشده اقتصاد سیاسی» را منتشر کند.

سال ۱۸۳۵ با اتفاق ناگواری برای جان استوارت همراه بود و حال جسمی پدرش به تندی وخیم شد. سال بعد او بزرگترین پشتیبان و آموزنده زمان زندگی اش را از دست داد و پس از مرگ پدر، به تالیف کتاب نظام منطق که سال ها پیش شروعش کرده بود پرداخت و در مدت روزگار چهار سال نوشتن آن را به پایان رساند. او سر انجام در ۱۹۴۱ این کتاب را بازنویسی کرده و منتشر کرد اما هنوز به مهم ترین موضوع های زندگی اش نپرداخته بود.

بیوگرافی جان استوارت میل, زندگی نامه جان استوارت میل, نظریه جان استوارت میل

تصویر John stuart mill فیلسوف بریتانیایی

ورود به زمینه سیاست جان استوارت میل

تمامی وکلای مجلس در پارلمان انگلیس و حتی مخالفان با تمرکزفکر و احترام به سخنان جان استوارت میل گوش می دادند. گلادستن، نسخت وزیر معروف انگلستان یک بار درباره جان میل گفته در هنگام سخنرانی جان استوارت میل در مجلس همیشه این حس به من دست می داد که دارم به گفته های یک پیغمبر گوش می دهم. سال ۱۸۴۷ اوج علاقه جان میل به نظریه پردازی های سیاسی بود و کتاب اصول اقتصاد سیاسی در این سال منتشر شد.

بیشتر:  معرفی رشته میکروبیولوژی

ازدواج جان میل با هریت تیلور در سال ۱۸۵۱ همراه با تعهدی کتبی به همسرش برای آزاد در انجام کارها مشابه قبل و اختیار اموالش و کسب نیمی از درامد کتاب های میل همراه بود که دلیل آن علاقه جان میل به زیر پا گذاشتن قانون های جمله و نانوشته شده بریتانیا در فرق های میان مردان و زنان بود.

دهه بعدی یا به صورت دقیق تر سال ۱۸۶۱ روزگار انتشار کتاب منفعت گرایی بود که از مهم ترین آثار جان استوارت می باشد و می توان گفت به نوعی او با انتشار این کتاب دین اش نسبت به پدر و عمو بنتام را به جای آورد. گذشت این سال ها و تلاش های او سبب محبوبیت فراوانش شده بود به طوری که در ۱۸۶۵ مردم خواستار کاندید شدن جان برای مجلس عوام بودند حضورش تاثیر بسیاری در این مجلس داشت. سه سال بعد منحل شدن پارلمان سبب شد او بتواند بیشتر برای زندگی خصوصی اش وقت صرف کند و بیشتر اوقات خود را تا پایان سن خود در فرانسه گذراند.

آثار جان استوارت میل

جان میل مقاله و کتاب های بسیاری منتشر کرده می باشد و از جمله آثار مهم و تاثیر گذار او می توان به این موارد اشاره کرد:

● انقیاد زنان (ترجمه پارسی از علاءالدین طباطبایی، تهران)

● منفعت گرایی (ترجمه پارسی از مرتضی مردی ها)

● در راه آزادی

● مبانی اقتصاد سیاسی

● تأملاتی در حکومت انتخابی (ترجمه پارسی از: علی رامین)

● رساله دربارهٔ آزادی

عکس های جان استوارت میل, آزادی از دیدگاه جان استوارت میل, شاهکار جان استوارت میل

جان استوارت میل آثار بسیاری منتشر کرده می باشد

رحلت و مقبره جان استوارت میل

سال ۱۸۷۳ جان میل در تاثیر حمله قلبی در آوینیون فرانسه رحلت و او را در گورستان کوچک سن وران و کنار همسرش به خاک سپردند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی می …