راهنمای کامل نحوه کاشت نخود + زمان برداشت نخود

کاشت نخود دیم, زمان مناسب کاشت نخود, آموزش کاشت و پرورش نخود

دوستی با کاشت نخود

همه چیز درباره کاشت نخود

نخود یکی از حبوبات پر مصرف می باشد که در غذا های اصیل ایرانی همچون آبگوشت ، آش شاخه و… به کار برده می شود . اگر چه نخود به بسیاری یافت می شود ، اما کاشت آن اصول به خصوصی دارد . برای شناختن روش و اصول کاشت نخود مطالب را دنبال کنید.

معرفی نخود

نخود از آن دسته از حبوباتی میباشد که دو تیپ زمستانه و تابستانه دارد . تیپ زمستانه نخود دانه های ریزی دارد که بیشتر در بخش شرقی آسیا و ایران کاشته می شود. نخود های تیپ زمستانه گیاهان کوچک با گل های صورتی آشکار می شوند. دانه های این نخود ها به رنگ های مختلفی می باشد و رنگیزه آنتوسیانین دارد.

نخود های تیپ تابستانه نیز دارای دانه های درشت کرم رنگ می باشد. تیپ تابستانه نخود در کشور های غرب آسیا و ایران کاشته می شود. این دسته از گیاهان آنتوسیانین ندارند  و با گل های سفیدی آشکار می شوند. این گونه نخود ها به تیپ نخود مدیترانه ای نیز مشهور هستند.

آموزش کامل کاشت نخود, فصل کاشت نخود, کاشت نخود در پاییز

نخودهای جوانه زده مناسب برای کاشت

نحوه کاشت نخود

کشاورزان کاشت نخود را در بازه زمانی ماه های اسفند تا اردیبهشت انجام می دهند  و در صورتی که خاک زمین در حین فرسایش نباشد ، شخم زدن را نیز در فصل پاییز قرار می دهند.

میزان اعماق خاک شخم زده  باید ده تا دوازده سانتی متر باشد . همچنین زمین مورد نظر برای کاشت نخود علاوه بر حاصلخیز بودن باید بدون علف هرز باشد . کشاورزان بذر نخود را در روز های آغازین فصل بهار و در صورتی که دمای خاک کمتر از پنج درجه سانتی گراد نباشند می کارند. بذر نخود باید در اعماق ۵/۲ تا ۶ سانتی متری و در صف هایی با دوری ۱۵ سانتی متری کاشته شود. نکته قابل توجه این می باشد که کاشتن متوالی نخود در یک زمین سبب زیاد شدن حشرات و افزایش بیماری ها می شود ، پس نیاز میباشد که هر ۴ تا ۵ سال ،  یک بار در زمین نخود کشت شود .در زمان گل دهی ، نخود به شرایط آب و هوایی معتدل نیاز دارد و آب و هوای داغ سبب ایجاد تنش براب گیاه می شود که در عاقبت به کاهش محصول ختم می گردد .

مناسب ترین دما در روز ، ۳۵ درجه و در شب ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین باید توضیح کرد که نخود یک گیاه روز بلند میباشد، یعنی طول روز و درجه حرارت زمان گل دهی را مشخص می کند. هوای ابری و نم بالا سبب کاهش ذخیره بذر می شوند. میان میزان شاخه های فرعی و عملکرد گیاه رابطه مستقیم وجود دارد. تراکم بوته نخود در واحد سطح میزان شاخه های فرعی گیاه و غلاف های آن را کنترل می کند .

-خاک مناسب برای کاشت نخود :

کاشت نخود در بیشتر خاک ها امکان پذیر می باشد ، اما مناسب ترین خاک برای رشد نخود خاک های لومی میباشد که به اندازه کافی در ترکیبشان آهک دارند ، که بهتر میباشد کشاورزان آهک را با شخم پاییزه با خاک مخلوط کنند . بر خلاف خاک های  آهک دار ، خاک هایی که بافت رسی و سنگین دارند برای کاشتن نخود گیاه مناسب نیستند.

گیاه نخود برای رشد کردن و دادن محصول بیشتر به کود های فسفره پتاس دار و آهک نیازمند می باشد ، استفاده درست از کود نیز در رشد و پرورش گیاه موثر می باشد. هنگامی که گیاه به منیزیم نیاز داشته باشد کشاورزان می توانند از سنگ آهک دولومیت که دارای کلسیم و منیزیم میباشد استفاده کنند.

برای کاشت نخود در هر هکتار ، ۲۰ کیلو گرم ازت مصرف می  شود. نخود نسبت به شور بودن خاک احساساتی می باشد و اگر خاک شور باشد این گیاه نمی تواند جوانه بزند ، اما در مواردی هم نخود ها  در خاک های شور جوانه می زنند که در عاقبت سبب می شود پروتئین کمتری داشته باشند.

– آبیاری گیاه نخود:

آبیاری گیاه نخود باید به میزان مناسب انجام گردد زیرا همان گونه گیاه هم از کم آبی و هم از افزایش بودن میزان آب آسیب می بیند. بازه های آبیاری گیاه نخود به شرایط آب و هوایی و اقلیمی هر منطقه بستگی دارد و با توجه به موارد توضیح شده مشخص می شود . آبیاری مناسب سبب تقویت گل دهی گیاه می شود.

گیاه نخود بین ۱۱۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر آب مصرف می کند تا حدود ۹۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلو گرم در هکتار بذر تولید کند .  گیاه نخود می تواند آب را از اعماق بیشتر از ۱۵۰ سانتی متر خاک جذب کند اما بهترین جذب آب گیاه نخود ،  از اعماق ۶۰ سانتی متری خاک که بیشتر ریشه ها در آن منطقه قرار دارند انجام می شود.

– هرس گیاه نخود:

گیاه نخود در مساوی علف های هرز دفاع ضعیفی دارد .رشد علف های هرز سبب کاهش  میزان محصول  و دشوار شدن برداشت محصول ها می شود . در میان علف های هرز علف خارلته نسبت به علف های دیگر ضرر بیشتری را به گیاه می رساند . اگر در زمین مورد نظر برای کاشت نخود ، چمن کاشته بوده باشند مشکل سازی علف های هرز بیشتر می شود. هرس کردن در بازه ی میان مدت زمان کاشت تا سبز شدن گیاه ، علف های هرز را از بین می برد. هنگامی که گیاه نخود سبز می شود باید هرس کردن را ایستاده کرد تا گیاه بتواند به آسودگی رشد کند.

بیشتر:  معرفی رشته فیزیک هسته ای

روش های کاشت نخود

نحوه کاشت نخود, راهنمای برداشت نخود, کاشت نخود در گلدان

برای کاشت نخود می توان از روش های مختلفی استفاده کرد

از جمله روش هایی که می توان با آن اقدام به کشت نخود کرد عبارتند از:

– روش سنتی کاشت نخود:

بعد از حاضرکردن زمین ، می توان بذر ها را به صورت تصادفی با دست در سطح مزرعه پخش کرد . پس از انجام این کار ، کشاورزان به وسیله گاو آهن برگردان دار بذر ها را زیر خاک می کنند.

– روش مکانیزه کاشت نخود :

مناسب روش کاشت نخود از نظر تهویه و نم، روش مکانیزه میباشد . در این روش از دستگاه های کاشت غلات یعنی دستگاه خطی کار و پنوماتیک یا همان دستگاه کاشت ذرت وجغندر قند می  توان استفاده کرد . اما بهترین وسیله برای کاشت نخود، بذری میباشد که از دستگاه پنوماتیک حاصل شده باشد.

کاشت نخود با این دستگاه سبب اعتماد از کشت مناسب و تامین شرایط محیطی مناسب برای گیاه همچون : کنترل اعماق کاشت ، دوری میان هر صف  ، دوری میان بوته های روی صف  ، صرفه جویی در میزان بذر مورد مصرف  ، مبارزه با علف های هرز ،  یکنواختی سطح سبز مزرعه و افزایش میزان تولید نخود در واحد سطح می  شود.

کنترل بیماری های احتمالی برای زمین های کشت نخود

یکی از حائز اهمیت ترین بیماري های قارچی که ممکن میباشد برای زمین های کشت نخود پیش بیاید بیماري برق زدگی می باشد . این بیماری هر ساله در هر دو کشت بهاره و پاییزه در مزارع نخود حاصل می شود که آسیب های زیادی را نیز به همراه دارد. آسیب این بیماری قارچی در کشت پاییزه بیشتر از آسیب در کشت بهاره می باشد.  مناسب ترین روش برای کنترل بیماری قارچی برق زدگی ،  استفاده از ارقام مقاوم به این بیماری می باشد.

پژمردگی فوزاریومی نخود نیز یکی از بیماري های شایع برای زمین های کشت نخود میباشد ، که بیشتر در کشت بهاره به مزارع نخود آسیب داخل می کند. این بیماري بر تاثیر یک گونه از قارچ ها ایجاد می شود. روش های کنترل این بیماری عبارتند از : تناوب زراعی، تبدیل زمان کاشت نخود، استفاده از بذر های عاری از بیماری ، از بین بردن ته مانده های گیاه نجس و استفاده از قارچکش های مخالف عفونی کننده بذر ها .

کنترل علف های هرز زمین کشت نخود یک کار ضروری میباشد که می تواند به دو روش انجام گردد ، این روش ها عبارتند از :

 – کنترل مکانیکی:

دوری صف کاشت نخود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می باشد. در زمان کشت ،  با قرار دادن یک لوله سقوط پس از دو لوله سقوط در صف کار های هاسیا، کشت گستر یا صف کار های دیگر که بتواند دوری صف های ۵۰ سانتی متری ایجاد  کند ، با استفاده از تراکتور چرخ باریک و کولتیواتور میتوان علف های هرز را در دوری خطوط ۵۰ سانتی متر کنترل نمود.

– کنترل شیمیایی:

با استفاده از علف کش انتخابی سوپرگالانت به میزان ۱ لیتر در هکتار یا گالانت به مقدار ۲ لیتر در هکتار می توان علف هاي هرز با برگ های قشنگ در مزرعه های نخود را کنترل کرد . با استفاده از علف کش انتخابی لنتاگران به میزان ۵.۲ تا ۵.۳ لیتر در هکتار می توان علف های هرز با برگ های درشت و پهن یکساله را در زمین ها نخود کنترل کرد.

زمان برداشت نخود ها

هنگامی که پوسته های غلاف نخود به رنگ قهوه ای روشن نزدیک به زرد و یا به رنگ کرم در آیند ، به این معنا میباشد که زمان برداشت نخود ها فرا رسیده میباشد . در هنگام برداشت باید نم بذر نخود میان ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد. به تاخیر افتادن زمان برداشت سبب افزایش میزان ریزش غلاف یا دانه ها می شود .

آموزش کامل کاشت نخود, فصل کاشت نخود, کاشت نخود در پاییز

عکسی از نخودهای سبز و تازه آماده مصرف

اگر متمایل‌شدن دارید که  نخود تازه بخورید، می توانید نخود ها را هنگامی که هنوز سبز و نابالغ هستند از غلافشان سوا کنید. نخود تازه را می توان مشابه لوبیا میل کرد. غلاف ها تنها بین ۱ تا ۲ اینچ یا ۲.۵ تا ۵ سانتی متر طول دارند و هر غلاف دارای یک یا سه نخود میباشد.

نیاز میباشد درصد نم بذر نخود در زمان انبار کردن میان ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد.لازم میباشد که از استفاده ی انبار های گرم و مرطوب و بدون تهویه پیشگیری کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی می …