الیاف مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

 درباره ی الیاف های مصنوعی, معرفی الیاف مصنوعی

دوستی با الیاف های مصنوعی

همه چیز درباره الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی، به گروهی از الیاف نساجی گفته می شود که توسط روش های خاص تولیدی و به صورت مصنوعی تولید می شوند و به طور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن هست ریشه طبیعی داشته باشند. مثل: الیاف اکرلیک، پلی آمید (نایلون) و … .

الیاف، ماده اولیه صنعت نساجی هست. امروزه شناسایی الیاف اهمیت زیادی پیدا کرده هست، به خصوص برای آن دسته از افرادی که شغل آنان تولید پوشاک (طرح‌ریز پارچه، طرح‌ریز لباس و دوزنده) هست. هنگام طرح‌ریزی سرمشق، برش پارچه، شست و شو و لکه گیری پارچه باید با خواص الیافی که در پارچه به کار رفته هست دوستی داشته باشیم.

امروزه الیاف، بخشی از زندگی روزانه ما هستند. با تأمل در محیط اطراف خود می توان به اثر همه جانبه آن ها در اجتماع پی برد، از مصارف روزمره مشابه پوشاک و قالی گرفته تا چمن مصنوعی، کامپوزیت های تقویت شده با الیاف در کالاهای ورزشی (راکت ها، چوب گلف و…)، قایق، ساخت و سازهای عمرانی، صنعت هوافضا و کاربردهای نظامی مشابه هواپیما و نازل موشک. یک نمونه رایج آن که اغلب ما هر روزه از آن استفاده می کنیم، چای کیسه ای هست.

استفاده مدرن از الیاف در پزشکی زیاد گسترده هست؛ پانسمان های عمل و ماسک، کلاه، لباس، الیاف قابل کاشت برای بخیه ها، پیوندهای عروقی و بازسازی قلب، دیالیز و غشاهای اکسیژن ساز و…. بنابراین، ما در دنیایی زندگی می کنیم که مواد به شکل لیف همواره در اطراف ما وجود دارند.

در این بین الیاف پلیمری به سبب ویژگی ها و خواص زیاد مطلوب خود از مهم ترین و پرکاربردترین الیاف مصنوعی هستند.

الیاف مصنوعی چیست,آشنایی با الیاف مصنوعی

معرفی الیاف های مصنوعی

الیاف مصنوعی چیست ؟

الیاف مصنوعی، به گروهی از الیاف نساجی گفته می شود که توسط روش های خاص تولیدی و به صورت مصنوعی تولید می شوند و به طور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن هست ریشه طبیعی داشته باشند. مثل: الیاف اکرلیک،پلی آمید(نایلون) و … .

الیاف مصنوعی به دو گروه کلی دسته بندی می­شوند. گروه اول الیاف بازیافته (نیمه مصنوعی) هستند که در ساخت آن ها از الیاف طبیعی استفاده می شود.

بیشتر:  روش های خشک کردن زرشک در خانه

گروه دوم الیاف ترکیبی هست که در آن ها تنها از مواد شیمیایی استفاده می شود.

الیاف باز یافته با افزایش هر روزه جمعیت و نیاز رو به فزون به پارچه و منسوجات ایده جدیدی بود که مورد استقبال قرار می گرفت.

در این ایده دانشمندان از چوب و گیاهان مختلف که در طبیعت وجود دارد و دارای مولکول های بلند سلولزی هست، برای تهیه الیاف نساجی استفاده کردند.

در عملکرد انواع بیشماری از الیاف مصنوعی تهیه و به مقدار قابل توجهی به بازارهای دنیا عرضه شد.

همه چیز درمورد الیاف مصنوعی, کاربردهای الیاف مصنوعی

شناخت الیاف های مصنوعی

معرفی انواع الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی

الیاف طبیعی : پشم، پنبه، ابریشم

الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی : ریون، ویسکوز، نایلون، پلی استر

به طور کلی نخ های فیلامنتی که از پلی اتیلن با وزن مولکولی زیاد بالا و تحت فرآیند خاصی تولید می شوند را می توان زورمند ترین الیاف مصنوعی دنیا نامید. این نخ ها در وزن یکسان استحکامی 8 الی 15 مساوی نخ های فولادی دارند که به همین دلیل توانسته اند کاربردهای منحصر به فردی را به خود اختصاص دهند.

داینیما (Dyneema) نام تجاری یکی از این زورمند ترین و مستحکم ترین الیاف مصنوعی دنیا می باشد که به صورت مشترک توسط شرکت های دی-اس-ام (DSM) هلند و تویوبو (Toyobo) ژاپن تولید می شود و هر دو از این نام تجاری برای محصول خود استفاده می نماید.

اسپکترا (Spectra) نیز نام تجاری الیافی هست که توسط شرکت هانی ول (Honeywell) آمریکا تولید می شود و از لحاظ جزییات زیاد مشابه داینیما می باشد.

احیاناً کوهنوردان و ملوانان زیاد بیشتر از افراد شاغل در صنعت نساجی در فعالیتهای روزمره خود با این نام برخورد داشته اند و طنابهای تهیه شده از این نخهای فیلامنتی نقش داشتن زیاد مهمی در تلاش های کاری آنها دارد.

همه چیز درمورد الیاف مصنوعی, کاربردهای الیاف مصنوعی

داینیما نام تجاری یکی از این زورمند ترین و مستحکم ترین الیاف مصنوعی دنیا می باشد

نایلون، الیافی پر مصرف در محصولات مصنوعی

نایلون جزء الیاف کاملاً مصنوعی هست.

نایلون استواری خوبی در مساوی سایش و کشش دارد به همین دلیل موارد استعمال زیادی دارد از جمله جوراب های نایلونی به علت شایستگی الاستیکی زیاد در اقبال زانو و مفاصل کیسه ای نمی شود.

بیشتر:  میز شب یلدا

فورآ خشک می شوند، زیرا نم کمی به خود جذب می کنند.

الیاف نایلون دارای سطح صاف و براق هستند و کشش پذیری زیادی دارند ولی خاصیت جذب نم الیاف نایلون زیاد ناچیز بوده و بهتر از سایر الیاف در آب مقاومت خود را حفظ می کند.

از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند، آستری، مایوی شنا، لباس ورزشی، پارچه دانتل، پارچه ی بارانی، پوشاک پلیسه دار، پارچه های کشباف، مسواک و انواع برس ها و بسیاری دیگر لوازمی که روزانه از آن ها استفاده می کنیم بکار می رود.

برای شناخت الیاف و پارچه نایلون از آتش استفاده نمایید که به محض ارتباط به شعله همراه با ذوب می سوزد و از آن ماده سیاه رنگ و سختی به جا می ماند.

معرفی الیاف مصنوعی, همه چیز درباره ی الیاف مصنوعی

نایلون جزء الیاف کاملاً مصنوعی هست

ویسکوز، باز آفرینی صنعت از مواد طبیعی

برای تهیه ویسکوز از کلیه محصولات طبیعی که دارای سلولز کافی باشند مشابه ته‌مانده نیشکر، خمیر کاغذ، لینتر (الیاف کوتاه پنبه جا مانده روی تخم پنبه) و مواد گیاهی دیگر که سلولز بالایی داشته باشند در تولید الیاف ویسکوز استفاده می شود.

هادی گرما هست بنابراین بدن حس گرما می کند. الیاف ویسکوز در مساوی حرارت کاملا مقاوم هستند و تا ۱۹۰ درجه سانتیگراد زرد نمی شود و مقاومت خود را حفظ می کند.

از ابریشم طبیعی خنک تر هست و منسوجات زیاد نرم و لطیف می توان ار آن تهیه کرد.

از ویژگی های این الیاف نرمی و لطافت پارچه هست که آن را به انتخابی برای پارچه پیراهنی، تریکو و پرده تبدیل کرده هست.

این الیاف را اگر با پنبه و پشم ترکیب کنند برای تولید پارچه های لباس زیر، تریکو، شلوار و ملحفه استفاده می شود و با ترکیب الیاف ویسکوز با پلی استر پارچه های مناسب برای رومیزی، موکت و پارچه پانسمان و کالای بهداشتی تولید می شود.

برای تشخیص الیاف ویسکوز از شعله آتش استفاده نمایید، این الیاف در مساوی آتش ذوب نمی شود و در ارتباط با آتش بدون ذوب شدن با بوی ضعیفی شبیه کاغذ می سوزد و کمی خاکستر نرم باقی می گذارد.

آشنایی با الیاف مصنوعی,درباره ی الیاف های مصنوعی

الیاف ویسکوز در مساوی آتش ذوب نمی شود

بیشتر:  نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلی استر :

پلی استر کاملاً مصنوعی هست.

مقامت فوق العاده ای در مساوی چروک شدن دارند حتی در زمانی که خیس می‌شوند.

الیاف پلی استر در مساوی حرارت نم و نور خورشید زیاد مقاوم هستند و دمایی ۲۰۰ درجه را به آسودگی تحمل می کند و انعطاف و استواری الیاف و پارچه های مصنوعی از جنس پلی استر در حالت خشک و خیس یکسان می باشد.

از این الیاف برای تولید منسوجات منسوجات سبک وزن متنوعی مشابه پارچه های پرده ای، آستری، کراوات، مخلوط با پشم به عنوان پارچه فاستونی مردانه، پارچه حریر پیراهن زنانه، لباس کار، بارانی و مخلوط با اکرلیک برای تولید تریکو و بسیاری دیگر استفاده می شود.

به دلیل خاصیت اتوپذیری زیاد در تهیه پارچه های پلیسه زنانه و بشور بپوش مصرف می شود

پلی استر هنگام نزدیکی به آتش ابتدا به ذوب شدن می کند و در ارتباط با آن همراه با ذوب می سوزد و دود غلیظی ایجاد می کند و ماده سیاه رنگ و سختی از خود به جا می گذارد.

شناخت الیاف های مصنوعی, همه چیز درمورد الیاف مصنوعی

پلی استر کاملاً مصنوعی هست

الیاف اکریلیک، مناسب ترکیب با سایر الیاف

پارچه اکریلیک از الیاف مصنوعی اکریلیک بدست می آید. پارچه اکریلیک قدرت رنگ پذیری بالایی دارد و مشابه پارچه پنبه ای عکس آلرژی هست، اما در مقاسیه با پارچه پنبه ای ارزش کمتری دارد.

لمس لطیف و نرم این الیاف، امکان ترکیب با سایر الیاف را به تولید کنندگان منسوجات صنعتی می دهد.

چروک ناپذیری، عایق حرارت بودن و ایجاد رنگ های سریع از جمله خواصی هست که این الیاف و پارچه های تولید شده با این الیاف دارند.

برای مانند در تولید تریکو از اکریلیک به وفور استفاده می شود.

از این الیاف برای تولید پوست مصنوعی، لباس های پلیسه دارد، پارچه فاستونی و بسیاری دیگر از منسوجات استفاده می شود.

این نوع پارچه برای تهیه جوراب، کلاه، ژاکت، روسری، دستکش و… مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای الیاف مصنوعی,کارایی الیاف های مصنوعی

پارچه اکریلیک از الیاف مصنوعی اکریلیک بدست می آید

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …