از خواص پنیر فتا چه می دانید؟

 پنیر فتا چیست, فایده های پنیر فتا

پنیر فتا چیست؟

از فواید و خواص پنیر فتا چه می دانید؟

در 100 گرم پنیر فتا مقدار کمی قند، 14 گرم پروتئین خوشمزه وجود دارد. پنیر فتا به دلیل استفاده از شیر گوسفند و بز هضم آسودگی دارد.

فتا سالم ترین پنیر جهان که هیچکس درباره اش گفت‌وگو نمی کند.

اگر طرفدار غذاهای مدیترانه ای یا خاورمیانه هستید، با پنیر فتا آشنا هستید. وجود نمک در آن سبب بی نظیر شدن طعم پنیر فتا می شود. احتمالا حیرت شما باشد اگر بدانید که بعضی ها فتا را سالم ترین پنیر می دانند ، به خصوص اگر با شیر گوسفند یا شیر بز تهیه شود.

پنیر فتا حاوی پروتئین قابل توجهی هست. کلسیم ویتامین های B کمپلکس ریبوفلاوین ، ویتامین B6 ، B12 و اسید پانتوتنیک ؛ ویتامین A ؛ اهن؛ فسفر فلز روی؛ و بسیاری از مواد معدنی کمیاب (سلنیوم ، منیزیم ، پتاسیم ، مس و منگنز).

پنیر فتا واقعی از شیر گاو درست نمی شود. این پنیر شور که هزاران سال پیش منشأ گرفته هست، فرآیند ترشی را طی می کند که طعم برجسته آن را ایجاد می کند. فتای اصل تنها در مناطق خاصی از یونان تهیه می شود. در حالی که ماده ی اولیه این پنیر شیر گوسفند هست، می تواند از 30٪ شیر بز هم تهیه شود.

خواص پنیر فتا,آشنایی با خواص پنیر فتا

پنیر فتا شایستگی هضم سریع دارد

دوستی با 5 خواص پنیر فتا

1. شایستگی هضم

بسیاری از افراد تحمل لاکتوز را ندارند، به این معنی که هضم لاکتوز، قندی که در شیر گاو وجود دارد، دشوار هست. بعضی دیگر نمی توانند پروتئین های موجود در لبنیات را هضم کنند.

بیشتر:  جایگزین بکینگ پودر چه موادی می توانیم استفاده کنیم؟

شیر گوسفند و بز که از آن فتا تهیه می شود حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو هست. و اینکه، شکر در طی فرآیند پنیر سازی بیشتر تجزیه می شود.

بسیاری از افراد زمانی که متوجه می شوند پنیر فتا از شیر گاو تهیه نشده هست، می توانند از خوردن فتا لذت ببرند.

اگر در هضم شیر گاو مشکل دارید، روی بسته بندی پنیر را به تمرکزفکر بخوانید تا مطمئن شوید که از شیر بز و گوسفند تهیه شده هست.

2. ویتامین B6 و هیستیدین

هیستیدین یک آمینو اسید ضروری در فتا هست که برای محافظت از سلول های عصبانی، تولید گلبول های قرمز خون و محافظت از بافت ها در مساوی اشعه و صدمه فلزات سنگین ضروری هست.

همچنین به انتقال دهنده های عصبانی هیستامین و کارنوزین متابولیزه می شود، که در پاسخ ایمنی، هضم و عملکرد مناسب عضلات مغز و جنسی، ايفاي نقش دارند.

هیستیدین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از نظر ماهیت خلاف التهاب هست. به همین ترتیب، هیستیدین درمانی برای آرتریت روماتوئید و اختلالات روانپزشکی خیلی موثر بوده هست.

از جهت دیگر کارنوزین، خستگی عضلات را کاهش می دهد و عملکرد عضلات را سلامت می بخشد.

در واقع گروه ویتامین B6 بیش از صد آنزیم دارد. هیستیدین برای سنتز هیستامین و کارنوزین به ویتامین B6 نیاز دارد. از آنجا که هر دو در پنیر فتا یافت می شوند، منبع بزرگی از مواد مغذی هست.

خواص درمانی پنیر فتا, خاصیت درمانی پنیر فتا

پنیر فتا حاوی ویتامین B6 انبوه می باشد

3. مقدار زیادی پروتئین

پروتئین برای بازسازی و ساخت عضله خیلی مهم هست. همچنین برای ساختار، عملکرد و تنظیم اندام ها و بافت ضروری هست. انواع مختلف پروتئین به عنوان آنتی بادی، آنزیم، پیام رسان و ناقل عمل می کنند. دریافت مقدار کافی و متعادل با هر وعده غذایی مهم هست.

مواد مغذی موجود در پنیر فتا,فواید پنیر فتا

دارا بودن پروتئین انبوه از فواید پنیر فتا هست

بیشتر:  خواص آلو

4. سلامت کلسیم و استخوان

ما می دانیم که کلسیم برای استخوان ها و دندان های استوار لازم هست. تقریباً 99٪ کلسیم بدن در آنجا وجود دارد. شما ممکن هست ندانید که ايفاي نقش مهمی در انتقال اکسیژن بین سلول ها، انعقاد خون، عملکرد عضلات و انتقال عصبانی دارد.

کلسیم یک ماده مغذی ضروری هست، بدن آن را درست نمی کند و باید از راه غذا تهیه شود. ما کلسیم و سایر مواد معدنی را از راه ادرار، مدفوع، تعریق، ناخن ها و پوست از دست می دهیم. بنابراین کلسیم باید دائماً به بدن برسد. بسیاری از افراد به طور منظم در رژیم های غذایی خود کلسیم کافی دریافت نمی کنند، بنابراین بدن آنچه را که نیاز دارد از استخوان ها گرفته و با گذشت زمانه آنها را بی‌قدرت می کند.

30 گرم فتا حاوی 14٪ از مقدار کلسیم توصیه شده در روز هست. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D، یکی از مواد مغذی لازم برای جذب کلسیم هست.

5. ویتامین A

بیش از یک ماده مغذی ضروری برای بینایی، ویتامین A برای سلامت پوست، عملکرد ایمنی بدن، تشکیل و نگهداری اعضای بدن، تولید مثل و ارتباط بین سلول ها لازم هست.

به طور کلی، ویتامین A مسئول تفاوت هر سلول در بدن هست. پنیر فتا حاوی دوز مطلوبی از این ویتامین محلول در چربی هست. چربی سالم موجود در فتا به جذب ویتامین A کمک می کند.

فایده های پنیر فتا, خواص داروئی پنیر فتا

از فواید پنیر فتا می توان به حاوی بودن کلسیم انبوه اشاره کرد

بیشتر:  فلفل موزی چیست و چه خواصی دارد؟

همه چیز در حد تعادل

 در حالی که فتا یکی از مقوی ترین پنیرهایی هست که می توانید بخورید، چیزی نیست که بخواهید یک کیلو از آن را در یک وعده بخورید. مقدار زیادی سدیم در فتا وجود دارد. نمک زیاد می تواند منجر به فشار خون و کمبود پتاسیم شود.

 چربی فتا برای مغز شما مفید هست اما چربی اشباع بیش از حد برای سیستم گردش خون شما مضر هست.

هنگام خرید فتا به دنبال چه چیزی باشید

اگر از شیر گوسفند یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز تهیه نشده باشد، فتا واقعی نیست. اگر می توانید فتا یونانی بخرید، این پنیر فتای اصل هست. مقررات مربوط به تهیه ی پنیر فتا در یونان دقیق هست و مردم یونان آنها را می دانند.

 برای اینکه پنیر فتا از خواص بالا بهره‌مند باشد. باید استفاده از شیر گوسفند و بز ارگانیک باشد و نباید ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی داشته باشد.

 فتا همیشه باید سفید باشد و برای تازه نگه داشتن آن در آب نمک ذخیره می شود. اگر متمایل به زرد باشد، پنیر در معرض هوای خارج از آب نمک قرار گرفته هست.

 فتا باید سوراخ های ریزی روی سطح خود داشته باشد و نیمه استوار باشد. فتای ترد نشانه پنیری هست که از شیر گاو تهیه می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …