آیا برای به اجرا گذاشتن مهریه باید از وکیل مهریه کمک گرفت؟

زوجه برای مطالبه مهریه دو راهکار دارد. خودش بدون تسلط بر قوانین و مقررات خانواده و قانون مهریه اقدام کند یا از وکالت و مشاوره وکیل مهریه که بر تمام قوانین و مقررات مهریه تسلط و تجربه دارد بهره مند شود. وکیل مهریه با توجه به تجربه و تسلط در مطالبه مهریه کمترین زمان و هزینه را صرف می‌کند. بهترین راه‌حل برای مطالبه مهریه سپردن آن به وکیل متخصص مهریه است.

مهریه زوجه

برطبق قانون مدنی و فقه شیعه مهریه مالی است که مرد با ازدواج دائم با زن برای وی تعیین می‌کند. به محض وقوع عقد ازدواج زوجه مستحق مهریه است و می‌تواند هر نوع تصرفی در مهریه خود انجام دهد. مهریه دینی بر گردن مرد است. مهریه شامل عندالمطالبه و عندالاستطاعه است. در عقد ازدواج دائم عدم تعیین مهریه باعث بطلان عقد نمی‌شود. اما در عقد موقت ازدواج مهمترین رکن عقد موقت تعیین مهریه است. در صورتیکه در ازدواج موقت مهریه تعیین نشود، باعث بطلان عقد است.

انواع مهریه

مهریه شامل دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه است. مهریه عندالمطالبه، مهریه‌ای است که زوجه مالک مهریه است و هر زمان بخواهد می‌تواند آن را از مرد مطالبه نماید. اما در مهریه عندالاستطاعه، شرط مطالبه مهریه از طرف زن، توانایی مالی مرد در پرداخت مهریه است.

اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق

مهریه حق قانونی زن است و بعد از عقد ازدواج دائم می‌تواند آن را از مرد مطالبه نماید. یکی از موارد مهم این است که مطالبه مهریه بدون طلاق نیز صورت می‌گیرد. یعنی حتی زن در ادامه زندگی مشترک با همسر خود می‌تواند مهریه را دریافت کند. همچنین زن می‌تواند با طرح دادخواست طلاق، مهریه خود را نیز مطالبه کند و مرد متعهد به پرداخت است.

بیشتر:  کدام کابینت برای آشپزخانه شما مناسب است

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین در مورد تمام موضوعات زندگی مشترک مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه و حضانت فرزندان به توافق می‌رسند. در نتیجه در طلاق توافقی در مورد نحوه مطالبه مهریه زوجین به توافق می‌رسند و این توافق در رای دادگاه قید خواهد شد. مراحل طلاق توافقی به وجود وکیل با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

در قانون جدید مهریه، پرداخت مهریه بیشتر از 110 سکه برای مرد حکم جلب صادر نمی‌شود. اما تا 110 سکه زوجه می‌تواند در صورت عدم پرداخت مهریه از طرف زوج، حکم جلب وی را درخواست کند. با استفاده از وکیل در مطالبه مهریه می‌توان اموال مرد را به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک شناسایی و از طرف دادگاه توقیف نمود. مهریه برطبق قانون باید ویژگی‌هایی داشته باشد. مهریه باید شرایط ذیل را داشته باشد:

  • قابلیت اجراگذاشتن داشته باشد.
  • ارزش مالی داشته باشد.
  • میزان آن مشخص و معین باشد.
  • قابل تملک باشد.
  • مهریه باید مشروع باشد.
بیشتر:  (تصاویر) راه رفتن عبادت کنندگان ژاپنی روی ذغال داغ

روشهای مطالبه مهریه

زن می‌تواند از دو روش برای مطالبه مهریه اقدام نماید.

این دو روش شامل مطالبه از طریق اجراییه ثبت و از طریق طرح دادخواست مطالبه مهریه از دادگاه است. این دو روش شامل مراحلی است که به وسیله وکیل مهریه به سرعت و با صرف هزینه کم انجام می‌شود.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد

زوجه به دفترخانه رسمی مراجعه و از اجرای ثبت درخواست صدور اجراییه برای مهریه را تقاضا می‌کند. این اجراییه به زوج ابلاغ می‌شود.

مرد 10 روز مهلت دارد که مهریه را پرداخت نماید.

در صورت عدم پرداخت از طرف مرد، مال وی توقیف وبعد از فروش مهریه زن پرداخت می‌شود.

وکیل مهریه بیان می‌کند که سریعترین راه برای مطالبه مهریه ، اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد و املاک است.

ضمانت اجرایی در عدم پرداخت مهریه از طریق اجرای ثبت، مزایده اموال و ممنوع‌الخروجی زوج است. صدور اجراییه مهریه شروطی دارد که شامل این موارد است. سند ازدواج سند رسمی است و قابل اجرا است. همچنین مهریه منجز است. به این معنی که معلق به انجام امر خاص نیست. مهریه نباید موجل باشد. یعنی برای پرداخت آن مدت مشخص نشده باشد.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

یکی دیگر از روشهای مطالبه مهریه طرح دادخواست مطالبه مهریه توسط زوجه یا وکیل در مرجع قضایی است. در مطالبه مهریه از طریق دادگاه باید هزینه دادرسی پرداخت شود. اما در اجرای ثبت فقط هزینه حق الاجرا پرداخت می‌شود. در دادگاه عملیات اجرایی برای پرداخت مهریه توسط مرد بعد از فرایند رسیدگی و صدور حکم قطعی امکان‌پذیر است. اما در اجرای ثبت عملیات اجرایی بعد از درخواست اجراییه از طرف زن یا وکیل وی شروع می‌شود.

بیشتر:  مقاله ای برای اقلیم آب و هوای کرج

مزایای داشتن وکیل متخصص مهریه

با توجه به اهمیت مطالبه مهریه از طرف زوجه استفاده از وکیل متخصص مهریه در تمام مراحل طرح دادخواست تا صدور رای بر دریافت مهریه زوجه، امری ضروری است. وکیل متخصص در این زمینه با تسلط و تجربه کافی در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد و املاک و مرجع قضایی، باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مراحل دادخواست می‌شود. سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد دعاوی خانواده مانند مطالبه مهریه، نفقه و اجرت المثل را با وکیل متخصص مهریه در گروه وکلای هوداد مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند. همچنین گروه وکلای هوداد به طور تخصصی و با داشتن بهترین وکیل انحصار وراثت پایه یک با پرونده های موفق آماده خدمت رسانی به شما هموطنان عزیز است.

برای ارتباط با گروه وکلای هوداد هم اکنون با سایت sitevakil.com تماس حاصل نمایید.

مطلب پیشنهادی

به چه نکاتی در سفارش پروتز پا و پای مصنوعی باید توجه کرد؟

پروتز پا می تواند به افرادی که دچار عارضه قطع پا هستند کمک کند تا …